Den vita massajen

Den vita massajen kom ut för nästan 10 år sedan och har sedan dess varit mycket populär och översatts till många språk. Av någon anledning har jag varit negativt inställd till boken, det har känts som en historia jag har hört förut.
Men efter att själv har varit i Afrika i höstas har jag intresserat mig för olika skildringar i Afrika och därför läste jag nu Den vita massajen.

Boken handlar om Corinne som är på semester i Kenya med sin fästman när hon drabbas av kärlek vid första ögonkastet. Hon träffar en massajkrigare som hon ögonblickligen blir förälskad i och för hans skull ger hon upp sitt liv i Schweiz och flyttar till Kenya. Hon börjar ett liv med massajkrigaren, Lketinga, och givetvis är det inte bara fyllt med kärlek utan även med många problem. Det visar sig att livet som massajfru är långt ifrån Corinnes tidigare liv och därför blir kulturkrockarna stora.

Boken är fascinerande och gripande, något annat kan jag inte säga. Den är mycket lättläst med ett nästintill torftigt språk så jag sträckläser den snabbt. När jag har börjat med den är det svårt att sluta, jag vill veta hur Corinnes historia slutar även fast den känns förutsägbar redan från första sidan. Under läsningens gång glömmer jag ofta bort att det är en sann historia som verkligen har utspelat sig i Kenya, då det är svårt att förstå hur man kan göra de valen och svårt att förstå hur någon kan uppleva sådan stark kärlek vid första ögonkastet... 

"Sent omsider säger jag godnatt och drar mig tillbaka till det som varit Priscillas hydda. Jag är trött, tänder en fotogenlampa och lägger mig. Utifrån hörs ljuder från cikadorna. I tankarna är jag tillbaka i Schweiz, hos mamma, affären och vardagen i Biel. Så annorlunda allting är här! Folk har visserligen inte så gott ställt, men ändå verkar de lyckligare, kanske just för att deras liv är enklare och inte kräver så mycket. Så tänker jag och allting känns genast lite bättre."
(Hofman, Den vita massajen, sid. 29)

Kommentarer
Postat av: Therese

Vad kul att du också startat en bokblogg! =) Lägger genast till i favoriter! =)

2008-06-22 @ 09:31:45
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0